Z WIZYTĄ W OPACTWIE OJCÓW CYSTERSÓW I W MUZEUM IM. PRZYPKOWSKICH W JĘDRZEJOWIE

W piątek 23 września uczestnicy Warsztatu Terapii Zajęciowej wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę turystyczną z aspektem historyczno – religijnym.

Pierwszym miejscem do którego dotarliśmy było Archiopactwo Cysterskie w Jędrzejowie. Jest to najstarsze opactwo cysterskie na ziemiach polskich. Dzisiaj stanowi unikatowy zabytek oraz pełni rolę pracy cystersów i miejsca modlitwy. Na terenie opactwa znajduje się klasztor cystersów, jak i Sanktuarium bł. Wincentego Kadłubka. – słynnego kronikarza i biskupa krakowskiego. W świątyni  dowiedzieliśmy się, że w ołtarzu głównym znajduje się figura Matki Bożej Wniebowziętej, która czczona jest przez cystersów na całym świecie, a także mogliśmy zobaczyć niebiesko-złote organy, znajdujące się na końcu kościoła, które są jedynymi z czterech tego typu organów w Polsce. Poznaliśmy historię jednej z kaplic, w której znajduje się ołtarz grobowy bł. Wincentego Kadłubka z posrebrzaną trumną oraz jego świętymi relikwiami. Przechodząc do kolejnego pomieszczenia, zatrzymaliśmy się obok wieży, która jako jedna z nielicznych elementów zachowała się w oryginalnym stanie.

Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie, znane przede wszystkim ze wspaniałego zbioru zegarów. Kolekcja ta zajmuje trzecie miejsce w świecie pod względem liczebności i wartości eksponatów. Oglądaliśmy zegary słoneczne, zegary wodne, klepsydry i przyrządy astronomiczne. Godny uwagi jest również Tajemniczy Ogród gdzie wśród oczek wodnych i zieleni ukryły się znaki zodiaku i słoneczne zegary.

W obydwu miejscach z wielką uwagą i zainteresowaniem wysłuchaliśmy opowieści przewodników, którzy nie szczędzili nam ciekawostek i anegdot dotyczących zwiedzanych zabytków.