MIĘDZYNARODOWY PROJEKT CZYTELNICZY „MAGICZNA MOC BAJEK”

Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek”, którego autorkami są Ludmiła Fabiszewska – nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr 2 im. J. Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim oraz Anna Zielińska – nauczycielka z Bajkowego przedszkola w Jaśle
Uczestniczą w nim wychowankowie OREW Wolbrom
z III, IV oddziału przedszkolnego
Cele:

· promowanie wśród dzieci bajek, baśni jako sposobu na ich rozwój

· przekazywanie za pomocą literatury wartości moralnych

· wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa)

· rozwijanie rozumnego, przyjaznego stosunku do drugiego człowieka

· nauka tolerancji, akceptacji, poprawnych relacji,

· wdrażanie do współdziałania i współpracy podczas realizacji wspólnych zadań

· wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka

· kształtowanie postaw, wychowanie do wartości

Oczekiwania:

Projekt w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:

· wszechstronnemu rozwojowi dziecka w obszarach: społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym

· poprawie koncentracji, wydłużeniu czasu uwagi

· rozbudzenia zachowań prospołecznych ( chęć niesienia pomocy innym ludziom, wrażliwość na krzywdę innych)

· wydłużeniu czasu skupienia uwagi

· wzrostowi zrozumienia tekstów i poleceń

Tematyka zadań:

· Październik „ Szanuję drugiego człowieka”

– „ W naszej sali w czterech kątach każdy sam po sobie sprząta” – zorganizowanie Dnia Czyścioszka ( generalne sprzątanie sali przedszkolnej przez wychowanków) literatura „Kopciuszek”, J. W. Grimm

– „Zaczarowana Dynia” zorganizowanie wystawy prac z dyni

· Listopad „Kto to jest przyjaciel?” literatura „ Kubuś Puchatek”

– „Z przyjacielem na koniec świata” – zorganizowanie podchodów na placu zabaw

– „Puchatek szuka przyjaciela” zawody sportowe w parach

· Grudzień „ Czy inny znaczy gorszy?” literatura „ Brzydkie kaczątko” H. Ch. Andersen

– „ Taniec kaczuszek” nauka prostego układu tanecznego

– „ Jezioro łabędzie”- grupowa praca plastyczne- po obejrzeniu fragmentu baletu, malowanie piórami jeziora na tapecie

· Styczeń „Jesteśmy razem – pomagamy sobie wzajemnie” literatura „Leon i jego nie- zwykłe spotkania” A. Battek

-”Niespodzianka” przygotowanie niespodzianki dla kolegi koleżanki, np. praca plastyczna

– „Magiczne słowa i gesty” – kalambury czy możliwa jest komunikacja bez użycia mowy?

· Luty „Czy warto kłamać?” literatura „Pinokio” C. Collodi

– „Jak Pinokio stał się dobrym chłopcem?”- prezentacja multimedialna- poznajemy historię drewnianego pajacyka

– ”Dlaczego Pinokio ma długi nos?” – zabawa prawda czy fałsz malowanie przedłużanie nosków na nieprawdziwą informację

· Marzec „Strach ma wielkie oczy” literatura „Franklin boi się ciemności” p. Bourgeois, B. Claek

· Kwiecień „Chciwość nie popłaca” literatura „O rybaku i złotej rybce”, J.i W. Gromm

– „Nasze prośby do złotej rybki” dziecięce marzenia do spełnienia – wystawa rysunków, o czym marzą dzieci z naszej grupy

– „Podziel się tym co masz” – zorganizowanie zbiórki książek/zabawek dla Domu Dziecka, szpitala, świetlicy

· Maj „Obcy, nieznajomy” literatura „O wilku i siedmiu koźlątkach” J. I W. Grimm, „Czerwony Kapturek J. I W. Grimm

– „Trzeba się zawsze mieć na baczności, słuchać rodziców i nie dać się zwieść pozorom” – uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z samowolnego otwierania drzwi nieznajomym.

– „Nie rozmawiaj z nieznajomym, słuchaj dorosłych” – przygotowanie krótkich scenek tematycznych lub inscenizacji celem utrwalenia prawidłowych schematów zachowań, podczas spotkania z obcym nieznajomym.