Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek”, którego autorkami są Ludmiła Fabiszewska – nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr 2 im. J. Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim oraz Anna Zielińska – nauczycielka z Bajkowego przedszkola w Jaśle
Uczestniczą w nim wychowankowie OREW Wolbrom
z III, IV oddziału przedszkolnego
Cele:
· promowanie wśród dzieci bajek, baśni jako sposobu na ich rozwój
· przekazywanie za pomocą literatury wartości moralnych
· wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa)
· rozwijanie rozumnego, przyjaznego stosunku do drugiego człowieka
· nauka tolerancji, akceptacji, poprawnych relacji,
· wdrażanie do współdziałania i współpracy podczas realizacji wspólnych zadań
· wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka
· kształtowanie postaw, wychowanie do wartości
Oczekiwania:
Projekt w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:
· wszechstronnemu rozwojowi dziecka w obszarach: społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym
· poprawie koncentracji, wydłużeniu czasu uwagi
· rozbudzenia zachowań prospołecznych ( chęć niesienia pomocy innym ludziom, wrażliwość na krzywdę innych)
· wydłużeniu czasu skupienia uwagi
· wzrostowi zrozumienia tekstów i poleceń
Tematyka zadań:
· Październik „ Szanuję drugiego człowieka”
– „ W naszej sali w czterech kątach każdy sam po sobie sprząta” – zorganizowanie Dnia Czyścioszka ( generalne sprzątanie sali przedszkolnej przez wychowanków) literatura „Kopciuszek”, J. W. Grimm
– „Zaczarowana Dynia” zorganizowanie wystawy prac z dyni
· Listopad „Kto to jest przyjaciel?” literatura „ Kubuś Puchatek”
– „Z przyjacielem na koniec świata” – zorganizowanie podchodów na placu zabaw
– „Puchatek szuka przyjaciela” zawody sportowe w parach
· Grudzień „ Czy inny znaczy gorszy?” literatura „ Brzydkie kaczątko” H. Ch. Andersen
– „ Taniec kaczuszek” nauka prostego układu tanecznego
– „ Jezioro łabędzie”- grupowa praca plastyczne- po obejrzeniu fragmentu baletu, malowanie piórami jeziora na tapecie
· Styczeń „Jesteśmy razem – pomagamy sobie wzajemnie” literatura „Leon i jego nie- zwykłe spotkania” A. Battek
-”Niespodzianka” przygotowanie niespodzianki dla kolegi koleżanki, np. praca plastyczna
– „Magiczne słowa i gesty” – kalambury czy możliwa jest komunikacja bez użycia mowy?
· Luty „Czy warto kłamać?” literatura „Pinokio” C. Collodi
– „Jak Pinokio stał się dobrym chłopcem?”- prezentacja multimedialna- poznajemy historię drewnianego pajacyka
– ”Dlaczego Pinokio ma długi nos?” – zabawa prawda czy fałsz malowanie przedłużanie nosków na nieprawdziwą informację
· Marzec „Strach ma wielkie oczy” literatura „Franklin boi się ciemności” p. Bourgeois, B. Claek
· Kwiecień „Chciwość nie popłaca” literatura „O rybaku i złotej rybce”, J.i W. Gromm
– „Nasze prośby do złotej rybki” dziecięce marzenia do spełnienia – wystawa rysunków, o czym marzą dzieci z naszej grupy
– „Podziel się tym co masz” – zorganizowanie zbiórki książek/zabawek dla Domu Dziecka, szpitala, świetlicy
· Maj „Obcy, nieznajomy” literatura „O wilku i siedmiu koźlątkach” J. I W. Grimm, „Czerwony Kapturek J. I W. Grimm
– „Trzeba się zawsze mieć na baczności, słuchać rodziców i nie dać się zwieść pozorom” – uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z samowolnego otwierania drzwi nieznajomym.
– „Nie rozmawiaj z nieznajomym, słuchaj dorosłych” – przygotowanie krótkich scenek tematycznych lub inscenizacji celem utrwalenia prawidłowych schematów zachowań, podczas spotkania z obcym nieznajomym.